Steeds meer instanties in Brussel sluiten de deuren of houden hun personeel binnen na de aanslagen van dinsdag. Het crisiscentrum heeft alle bedrijven in de Belgische hoofdstad opgeroepen het personeel binnen te houden.

Grote winkelcentra sluiten helemaal de deuren, zoals eerder rechtbanken en twee IKEA-vestigingen ook al deden. Scholen kregen al de opdracht hun leerlingen binnen te houden.

Stilte

In de omgeving van de Europese instellingen nabij metrostation Maalbeek heerst dinsdagmiddag doodse stilte. De Wetstraat, een zeer drukke verkeersader langs de instellingen die doorloopt tot de burelen van de Belgische federale regering, werd niet lang na de explosie in een metrostel in het station afgesloten.

Het alarmniveau is opgehoogd. Een groot gebied is afgegrendeld en kantoren zijn onbereikbaar. Allerlei bouwprojecten in de buurt werden stilgelegd.

Met grote boog om Brussel heen

Weggebruikers doen er goed aan voorlopig met een grote boog om Brussel heen te rijden. Dat advies gaf brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) dinsdag.

Niet alleen de wegen van en naar Brussel zitten na de aanslagen op luchthaven Zaventem en in de Europese wijk op slot, ook het telefoonnetwerk is overbelast. "De hele infrastructuur in Brussel en omgeving is ontwricht", aldus een woordvoerster van TLN.

De rest van België is volgens de zegsvrouw nog wel goed toegankelijk, dus er zijn alternatieve routes denkbaar voor doorgaand verkeer richting Frankrijk en Spanje. "Al weten we nog niet wat het effect zal zijn van de verscherpte controles bij de grenzen."

Vertraging

Verladersorganisatie EVO en exportvereniging Fenedex waarschuwen ondernemers voor vertraging als gevolg van de extra grenscontroles. "Dit is met name het geval bij de grensovergang bij Lille, die (tijdelijk) is gesloten", schrijven zij. Maar ook Nederland, Duitsland en Luxemburg hebben strengere controles aangekondigd.

Ook het luchtvrachtvervoer wordt getroffen. Nu Zaventem gesloten is, wijken vrachtvliegtuigen uit naar andere luchthavens als Schiphol, Luik en Frankfurt. Vooral voor handelaren in en producenten van medicijnen is dat vervelend, aldus EVO en Fenedex. Zij verschepen hun producten juist vaak per vliegtuig omdat ze snel op de plaats van bestemming moeten zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl